Hoe ontwikkel je een dashboard dat echt wordt gebruikt?

Wat maakt een dashboard nou echt succesvol: hoe vaak het wordt gebruikt en hoe tevreden de eindgebruikers zijn. Maar hoe ontwikkel je een dashboard dat daadwerkelijk wordt gebruikt? Hieronder vind je onze top 5 tips over hoe je een effectief en gebruiksvriendelijk dashboard ontwerpt.

Tip 1: Begin met de gebruiker en het doel van het dashboard

Het definiëren van het publiek van het dashboard en het doel ervan is een belangrijke stap tijdens het ontwikkelen van een Power BI dashboard. Dit is een essentieel onderdeel, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Vragen zoals “Wie gaat het dashboard gebruiken?”, “Hoe vaak gaat het dashboard gebruikt worden?” en “Waarvoor gaat het dashboard gebruikt worden?” zijn cruciaal om te bepalen welke functionaliteiten het dashboard moet hebben. Zo kan het antwoord op de vraag “Waarvoor gaan ze het dashboard gebruiken?” een enorme impact hebben op de manier waarop je de data moet visualiseren. Als klanten het dashboard gebruiken voor analytische doeleinden, is het het beste om informatie op een gedetailleerd niveau te tonen en diverse filters te integreren. Als het dashboard wordt ingezet voor monitoring doeleinden is het bij elkaar brengen van diverse kerncijfers belangrijk. En hoeven er minder details (op de eerste pagina) getoond te worden.

Tip 2: Bouw informatie gelaagdheid in

Het kan een snelle en gemakkelijke oplossing zijn om de gebruiker alle informatie en visualisaties in één oogopslag te tonen. Een effectief dashboard zal echter de gebruiker voorzien van relevante data wanneer ze het nodig hebben. De meeste dashboarding-tools bieden een verscheidenheid aan opties om een ​​applicatiestijl-navigatie voor de gebruiker op te nemen, die op zijn beurt helpt om informatie te verbergen en weer te geven. Er zijn veel verschillende manieren om gelaagdheid aan informatie in te bouwen met een slimme userinterface:

    • Gebruik bookmarks om gebruikers zelf te laten bepalen wat voor soort visualisatie ze willen zien. 
    • Gebruik een aparte pagina om informatie samen te vatten (een KPI overzicht pagina bijvoorbeeld) en creëer een aparte pagina per KPI met analyse mogelijkheden. Nu kunnen gebruikers makkelijk navigeren naar alleen de KPI’s die hun aandacht nodig hebben. 
    • Gebruik “Toon details” knoppen om bepaalde informatie te verbergen totdat een gebruiker deze nodig heeft.

Tip 3: Houd het ontwerp simpel

We houden allemaal van een dashboard dat er overzichtelijk uitziet en gemakkelijk te gebruiken is. Het ontwerp moet een uitnodigende lay-out hebben zodat gebruikers zich niet ontmoedigd voelen wanneer ze het dashboard openen.

Tip 4: Maak de informatie makkelijk te interpreteren

Bij het bouwen van een dashboard is het makkelijk om te vergeten dat sommige gebruikers niet dezelfde achtergrondinformatie hebben over de getoonde data als jij. Zorg er daarom voor dat de informatie zo duidelijk en leesbaar mogelijk is. Hier zijn een paar richtlijnen die kunnen helpen:

    • Voeg een informatie pop-up of aparte pagina toe met algemene informatie over het dashboard. Je kunt ook contactgegevens van de ondersteuningsmedewerkers toevoegen in geval van vragen, opmerkingen of bugs.
    • Neem KPI-definities op, ofwel op een aparte pagina of in de vorm van een informatiepop-up, zodat gebruikers weten wat een specifiek getal betekent.
    • Gebruik vergelijkende informatie om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om belangrijke cijfers te interpreteren. Als er geen doelstelling of budget beschikbaar is, helpt het om te vergelijken met een vorige periode.
    • Groepeer informatie die betrekking heeft op dezelfde onderwerpen: clustering van informatie op verschillende pagina’s of door het kaderen ervan helpt gebruikers om de informatie snel op te nemen

Tip 5: Meet het gebruik en verbeter

De meeste dashboards evolueren in de loop der tijd. Als je de effectiviteit van je dashboard echt wilt evalueren, moet je inzoomen op het gebruikersgedrag. Dit kun je doen door gegevens te verzamelen en te analyseren over het daadwerkelijke gebruik van het dashboard. Hierdoor krijg je een beter begrip van hoe vaak jouw publiek het dashboard gebruikt, welke pagina’s ze het meest gebruiken en zelfs wie jouw belangrijkste gebruikers zijn. De tweede optie om inzicht te krijgen is door je publiek te vragen. Door een vragenlijst op te nemen in je dashboard, kun je jouw gebruikers vragen stellen over hun gebruikerservaring en feedback verzamelen. Al deze informatie zal je helpen om je dashboard naar een hoger niveau te tillen.

Bij Easydash worden we super enthousiast van gebruiksvriendelijke en efficiënte dashboards. Wordt jouw dashboard niet goed gebruikt en wil je graag hulp met het verbeteren? Neem dan contact met ons op over de mogelijkheden. Wil je meer lezen over dashboard design principes, lees dan ons artikel met onze top 5 design tips of doe inspiratie op met deze dashboard designs.